Avviso: il principale canale di comunicazione di Sky Club Italia è Discord, il forum è ora accesibile in sola lettura, ed è da considerarsi come base di conoscenza per gli iscritti
Regole e carte aeronautiche: volare VFR in USA
Moderatori: High Staff, School Staff
- Adler58 (Aurelio)
- Associate
- Messaggi: 746
- Iscritto il: 13/01/2017, 18:04
- Callsign: SCI016
Regole e carte aeronautiche: volare VFR in USA
Ho completato il tour VFR 2020 della Florida, divisione XA (nord America = USa e Canada) di Ivao, e sto per iniziare il tour Alaska idrovolanti della stessa divisione.
Un tour IVAO XA è un'ottima occasione per andare a trovare i maestri del volo moderno a casa loro, studiando e prendendo confidenza con le loro ottime "sectional maps" e le regole molto pratiche e intelligenti di un paese che da sempre ama il volo...
Qui di seguito ho messo alcuni links ai tour e alle carte USA
Tour IVAO XA 2020:
Link al tour Florida 2020: http://tours.ivao.aero/cgi-bin/tours.pl ... ivision=XA
Link al tour Alaska idro 2020: http://tours.ivao.aero/cgi-bin/tours.pl ... ivision=XA
Carte enroute:
Carta VFR online di tutti gli USA (comodissima) : http://vfrmap.com/
Oppure si possono scaricare da qui i PDF delle singole Sectional Maps: https://www.faa.gov/air_traffic/flight_ ... ducts/vfr/
Carte aeroportuali:
Esempio di un aeroporto (KEYW) dal sito Airnav, dove praticamente c'è tutto quel che serve: https://www.airnav.com/airport/KEYW
Link a guide e istruzioni sulle carte USA: https://www.faa.gov/air_traffic/flight_ ... ero_guide/
Note varie:
IL TRANSPONDER PER VOLI VFR VA SETTATO A 1200
ALTITUDINI E LIVELLI DI VOLO: riporto il testo in inglese che ho trovato su internet
VFR cruising altitude rules in the US and Canada
In the US, there are specific VFR cruising altitudes, based on the aircraft's course, to assist pilots in separating their aircraft while operating under visual flight above 3,000 ft above the surface (AGL) but below 18,000 ft Mean Sea Level (MSL). Unofficially, most pilots use these rules at all levels of cruise flight. FAR 91.159[6] states that any aircraft:
On a magnetic course of 0-179 degrees shall fly at an odd thousand ft MSL altitude +500 feet (e.g., 3,500, 5,500, or 7,500 ft); or
On a magnetic course of 180-359 degrees shall fly at an even thousand ft MSL altitude +500 feet (e.g., 4,500, 6,500, or 8,500 ft).
Low flying rules in the US
In the US, Part 91 (specifically 91.119[7]) of the Federal Aviation Regulations controls the minimum safe altitudes by which aircraft can be operated in the National Airspace System.
"Notwithstanding" rule
Though specific altitudes are called as noted below - there is an overreaching general requirement to maintain sufficient altitude that if a power unit fails, an emergency landing without undue hazard to persons or property on the surface can be made. This may be significantly higher than 500ft or 1,000ft
500 ft rule
An aircraft must maintain an altitude of 500 feet above the surface, except over open water or sparsely populated areas. In those cases, the aircraft may not be operated closer than 500 feet to any person, vessel, vehicle, or structure.
1000 ft rule
An aircraft must maintain an altitude of 1,000 feet above the highest obstacle within a horizontal radius of 2,000 feet of the aircraft over any congested area of a city, town, or settlement, or over any open air assembly of persons.
Other aircraft, such as helicopters, powered parachutes, and weight-shift-control aircraft, are not required to meet the FAR 91 minimums, so long as their operation is conducted without hazard to persons or property on the surface.
Un tour IVAO XA è un'ottima occasione per andare a trovare i maestri del volo moderno a casa loro, studiando e prendendo confidenza con le loro ottime "sectional maps" e le regole molto pratiche e intelligenti di un paese che da sempre ama il volo...
Qui di seguito ho messo alcuni links ai tour e alle carte USA
Tour IVAO XA 2020:
Link al tour Florida 2020: http://tours.ivao.aero/cgi-bin/tours.pl ... ivision=XA
Link al tour Alaska idro 2020: http://tours.ivao.aero/cgi-bin/tours.pl ... ivision=XA
Carte enroute:
Carta VFR online di tutti gli USA (comodissima) : http://vfrmap.com/
Oppure si possono scaricare da qui i PDF delle singole Sectional Maps: https://www.faa.gov/air_traffic/flight_ ... ducts/vfr/
Carte aeroportuali:
Esempio di un aeroporto (KEYW) dal sito Airnav, dove praticamente c'è tutto quel che serve: https://www.airnav.com/airport/KEYW
Link a guide e istruzioni sulle carte USA: https://www.faa.gov/air_traffic/flight_ ... ero_guide/
Note varie:
IL TRANSPONDER PER VOLI VFR VA SETTATO A 1200
ALTITUDINI E LIVELLI DI VOLO: riporto il testo in inglese che ho trovato su internet
VFR cruising altitude rules in the US and Canada
In the US, there are specific VFR cruising altitudes, based on the aircraft's course, to assist pilots in separating their aircraft while operating under visual flight above 3,000 ft above the surface (AGL) but below 18,000 ft Mean Sea Level (MSL). Unofficially, most pilots use these rules at all levels of cruise flight. FAR 91.159[6] states that any aircraft:
On a magnetic course of 0-179 degrees shall fly at an odd thousand ft MSL altitude +500 feet (e.g., 3,500, 5,500, or 7,500 ft); or
On a magnetic course of 180-359 degrees shall fly at an even thousand ft MSL altitude +500 feet (e.g., 4,500, 6,500, or 8,500 ft).
Low flying rules in the US
In the US, Part 91 (specifically 91.119[7]) of the Federal Aviation Regulations controls the minimum safe altitudes by which aircraft can be operated in the National Airspace System.
"Notwithstanding" rule
Though specific altitudes are called as noted below - there is an overreaching general requirement to maintain sufficient altitude that if a power unit fails, an emergency landing without undue hazard to persons or property on the surface can be made. This may be significantly higher than 500ft or 1,000ft
500 ft rule
An aircraft must maintain an altitude of 500 feet above the surface, except over open water or sparsely populated areas. In those cases, the aircraft may not be operated closer than 500 feet to any person, vessel, vehicle, or structure.
1000 ft rule
An aircraft must maintain an altitude of 1,000 feet above the highest obstacle within a horizontal radius of 2,000 feet of the aircraft over any congested area of a city, town, or settlement, or over any open air assembly of persons.
Other aircraft, such as helicopters, powered parachutes, and weight-shift-control aircraft, are not required to meet the FAR 91 minimums, so long as their operation is conducted without hazard to persons or property on the surface.
Ultima modifica di Adler58 (Aurelio) il 09/10/2020, 12:15, modificato 4 volte in totale.
- Adler58 (Aurelio)
- Associate
- Messaggi: 746
- Iscritto il: 13/01/2017, 18:04
- Callsign: SCI016
Re: Regole e carte aeronautiche: volareVFR in USA
Ho trovato un bell'articolo sugli waypoints VFR statunitensi, identificati da sigle a 5 lettere del tipo VPxxx. Si tratta di punti di riporto GPS (spesso non visuali) consigliati per evitare le aree di maggior traffico e semplificare la navigazione. Possono essere utilizzati (non obbligatoriamente) insieme a punti di riporto a vista, che le norme USA raccomandano comunque di usare. Su Skydemon questi VP sono chiaramente indicati.
https://www.aopa.org/news-and-media/all ... s-overview
https://www.aopa.org/news-and-media/all ... s-overview
Ultima modifica di Adler58 (Aurelio) il 09/10/2020, 12:14, modificato 2 volte in totale.
- Adler58 (Aurelio)
- Associate
- Messaggi: 746
- Iscritto il: 13/01/2017, 18:04
- Callsign: SCI016
Re: Regole e carte aeronautiche: volareVFR in USA
Altro articolo interessante su come sia agevole volare VFR in USA e come sia semplice e razionale l'organizzazione degli spazi aerei:
http://www.vfrmagazine.net/pilotare/tec ... ing-u-s-a/
http://www.vfrmagazine.net/pilotare/tec ... ing-u-s-a/